Wednesday, June 6

Today I’m sitting in front of the scanner, looking at negatives I made on my maiden voyage in 1977. A travel in time, literally. I brought these along in order to rediscover them with the necessary distance.

At the time, I was travelling with a small point and shoot camera and a few rolls of B&W film. I processed the films myself at the time and, due to a lack of proper agitation, the films are full of little dark circles, traces of air bubbles on the film during the development process.

The most astonishing thing is that I can recognize my way of seeing in these first images. I see the seeds of what will become my photographer’s eye. And more specifically today’s vision. Landscapes devoid of human presence. Here a more complex image, harder to read, entangle trees like a hank of wool over a small valley and river bed with sheep in the far distance. I find the composition quite suprising for my young age.

I’m quite happy to discover these small treasures of the past, castles in ruins, landscapes with sheep, an empty railroad track in the mountains. Lachlan, a man of great knowledge and the technician here at Street Level, was able to recognize Stirling Castle. Stirling is at the top of the triangle, north of Glasgow and Edinburgh.  The camera lens offered great sharpness. And that film… the Kodak Plus-x, now discontinued, had such fine grain.

I yell out in front of no. 19, a self-portrait, a badly composed picture of my face with a young man’s beard and a Québec t-shirt. A first self-portrait, with the ocean in the background. The following frame is one of my big guitar on the rocks, most likely some other kind of self-portrait.

All these pictures are full of dust and scathes that did not seem to be an issue at the time. What a strange pleasure to discover all this in Glasgow, four decades later.

Bertrand

Glasgow

Mercredi 6 juin

Aujourd’hui, je m’assoie devant le numériseur pour saisir des négatifs datant de 1977.  Un voyage dans le temps… littéralement. Je voyageais avec un petit appareil automatique et quelques bobines de Plus-X. J’avais développé ces bobines moi-même au retour et, dans l’absence d’agitation bien faite, les films se retouvés pleins de petits cercles foncés, traces de bulles d’air logées sur le film lors du développement.

Mais le plus étonnant c’est que je me reconnais, je reconnais mon regard et mon œil dans ces premières images. J’y vois ma façon de regarder avec ce qui devait être un objectif de 35mm. J’y vois le terreau de ce qu’allait devenir mon regard de photographe, surtout de ce qu’il est aujourd’hui : paysages dépourvus de présence humaine. Et parfois, une image plus complexe, un peu plus difficile à lire, un écheveau de branches en plongée avec des moutons au fond d’une petit vallon. Une image étonnante dans sa composition pour mes 20 ans.

Je suis franchement heureux de découvrir ces petits trésors du passé, châteaux en ruines, paysages avec moutons. Lachland, un homme de connaissances et le technicien ici,  y reconnait la ville de Stirling et son château. Stirling est quelque part à la pointe nord d’un triangle, au-dessus de Glasgow et Édinbourg. Mon petit appareil offrait une étonnant netteté. Et ce film… le Plus-X, qui n’existe plus, avait un grain très fin.

Je m’exclame devant la numéro 19 ( encore 19), un autoportrait vraiment croche avec mon jeune visage velu et un t-shirt arborant le fleurdelisé du Québec. Premier autoportrait, devant la mer et les rochers, le regard franc dans l’objectif. Puis au no. 20, ma grosse guitare sur les rochers, une autre sorte d’autoportrait. Tout ceci plein de poussières et d’égratignures dont je me souciais si peu à l’époque.

Quel plaisir de redécouvrir le vrai contenu de ces quelques bobines, ici à Glasgow.

Bertrand

Glasgow